To 1ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης και τις ξεχωριστές του δράσεις τα γνωρίσαμε πριν λίγους μήνες όταν ενημερωθήκαμε από την Chrissa Xakopoulou, μια μαμά μαθητή του σχολείου για το γεγονός ότι στα διαλείμματα οι μαθητές προαυλίζονται υπό τις μελωδίες των Χατζιδάκι, Burger Project και Μπετόβεν ενώ γνωστά έργα ζωγραφικής στολίζουν την πόρτα κάθε σχολικής τάξης.
Εν συνεχεία μείναμε με το στόμα ανοιχτό αντικρίζοντας την βιβλιοθήκη -είσοδο του σχολείου που διακοσμείται με τα σπουδαιότερα βιβλία της παιδικής λογοτεχνίας, τα μουσικά σκαλιά και τα υπέροχο παγκάκι της φιλίας.
Το σχολείο γυρίζει σελίδα: Μια πρωτοβουλία για να αγαπήσουν τα παιδιά τα βιβλία
Το φοβερό λοιπόν αυτό σχολείο που πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της χώρας μας εξέπληξε ξανά, με την πρωτοβουλία του «Το σχολείο γυρίζει σελίδα». Πρόκειται για μια άκρως ευφάνταστη ιδέα που αποσκοπεί στο να φέρει σε επαφή με τα βιβλία και την λογοτεχνία, μικρούς και μεγάλους. Η σύλληψη και η υλοποίηση της ιδέας είναι απλή.
Όπως περιγράφει η μαμά Chrissa Xakopoulou
«Σήμερα, στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας, μας περίμενε μια έκπληξη! Ένα αναρτημένο βιβλίο για τους γονείς αλλά και για τους περαστικούς, οι οποίοι καθημερινά θα μπορούν να διαβάζουν τη σελίδα στην οποία θα είναι ανοιγμένο. Το σχολείο κάθε μέρα θα γυρίζει τη σελίδα! Ξεκινήσαμε, λοιπόν, σήμερα, με την «Ασκητική» του Ν.Καζαντζάκη.
Τις επόμενες ημέρες η δράση θα μεταφερθεί και μέσα στο σχολείο για τα παιδιά. Θα υπάρχουν δύο αναλόγια, ένα στο προαύλιο των μικρών και ένα στο προαύλιο των μεγάλων. Ένα βιβλίο που θα ανταποκρίνεται στις αναγνωστικές ανάγκες των μικρών και ένα σε αυτές των μεγάλων. Η αρχή θα γίνει με το «γαϊτανάκι» της Ζώρζ Σαρή για τις Α, Β, Γ τάξεις και τον «Θησαυρό της Βαγίας» για τις Δ, Ε και ΣΤ.
Το σχολείο, λοιπόν, καθημερινά θα γυρίζει τη σελίδα. Όποιος τη «χάνει» θα μπορεί να ενημερώνεται από συμμαθητές του προφορικά. Πιθανότατα η δράση να συνδεθεί με εικαστικές δημιουργίες, διαγωνισμούς, ερωτηματολόγια, που θα αφορούν στα συγκεκριμένα βιβλία. Στόχος της δράσης είναι η περαιτέρω καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, η ανάπτυξη του διαλόγου και της επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών, η καλύτερη, ίσως, διαχείριση του χρόνου των διαλειμμάτων.
Αν περπατάτε κοντά μας, κάντε μια στάση, στην πόρτα μας! »
Θεωρούμε πώς και αυτή η δράση πρέπει να βρει μιμητές γιατί ο κόσμος των βιβλίων μόνο οφέλη έχει να προσφέρει σε όποιον τον γνωρίσει. Το παιδί μας, με το διάβασμα, γίνεται ένας μορφωμένος άνθρωπος με αντίληψη και κριτική. Ποιος γονέας δεν το θέλει αυτό; Το βιβλίο είναι ένας φίλος, μια συντροφιά, κάνει καλή παρέα, δίνει απλόχερα στο παιδί υλικό για όνειρο και σκέψη, μαγεύει, πλάθει χαρακτήρα, εμπλουτίζει τη φαντασία. Τέλος, καλό είναι να έχουμε πάντοτε στο νου μας τα δικαιώματα του αναγνώστη, σύμφωνα με τον Daniel Pennac.
Το παιδί έχει δικαίωμα:
να μη διαβάζει,
να πηδάει σελίδες,
να μην τελειώνει ένα βιβλίο,
να το ξαναδιαβάζει,
να διαβάζει οτιδήποτε,
στον μποβαρισμό (ικανοποίηση αισθήσεων),
να διαβάζει οπουδήποτε,
να τσαλαβουτάει,
να διαβάζει μεγαλόφωνα,
να σιωπά.
Πηγή: greekteachers