Η αλληλεγγύη «αντίδοτο» στο άγχος των εξετάσεων
Όσο πλησιάζουμε στην ώρα των εξετάσεων τόσο προκύπτει η ανάγκη από εμάς τους καθηγητές να σας δώσουμε μερικές συμβουλές:

http://www.patrisnews.com/sites/default/files/field/news/image/assets_large_t_193761_54186962.jpg
1. Την εβδομάδα πριν τις Πανελλαδικές καλό είναι να κοιμάστε νωρίς και να ξυπνάτε νωρίς ώστε να ρυθμιστεί έγκαιρα και σωστά το βιολογικό σας ρολόι. Αν δεν το πράξετε τότε την προηγούμενη ημέρα πριν την εξέταση του μαθήματος δεν θα σας παίρνει νωρίς ο ύπνος και την επόμενη ημέρα που θα εξετάζεστε στο μάθημα δεν θα μπορείτε να αποδώσετε το 100% των δυνατοτήτων σας καθώς το μυαλό σας θα κοιμάται.
2. Τις ημέρες πριν τις εξετάσεις προτιμούμε να τρεφόμαστε σωστά και υγιεινά και κυρίως τις ημέρες των εξετάσεων αποφεύγουμε το φαγητό απ’ έξω καθώς μια τροφική δηλητηρίαση με όλα τα επακόλουθα δεν είναι ότι καλύτερο τις κρίσιμες ημέρες των εξετάσεων.

3. Τον τελευταίο μήνα αποφεύγουμε αθλητικές δραστηριότητες καθώς ένα σπασμένο χέρι ή πόδι θα μας δημιουργήσει μόνο προβλήματα ή θα μας εμποδίσει από το να δώσουμε εξετάσεις.
4.  Στην επανάληψη που κάνουμε αυτές τις ημέρες αποφεύγουμε τις άλυτες ασκήσεις αν δεν έχουμε πρόσβαση στην λύση της άσκησης καθώς σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να μεγεθύνουμε το αίσθημα της ανασφάλειας. Τα όποια διαγωνίσματα γράφουμε αυτήν την περίοδο (π.χ. ΟΕΦΕ) τα συζητούμε με τον καθηγητή που έχει αναλάβει την προετοιμασία μας ώστε να αποφύγουμε την δημιουργία λανθασμένων συμπερασμάτων. Δηλαδή π.χ. το ότι δεν πήγαμε καλά στα θέματα ΟΕΦΕ δεν σημαίνει κάτι για το πως θα τα πάμε στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
5. Μία μεγάλη πληγή στις εξετάσεις όπως δείχνουν και τα στατιστικά από τα βαθμολογικά κέντρα είναι το 1ο θέμα στο οποίο αρκετοί μαθητές χάνουν αρκετά μόρια. Το 1ο θέμα είναι βαθμολογικά ισοδύναμο με το 4ο και αυτό σημαίνει ότι αξίζει να το προσέξουμε. Είναι χαζομάρα στο 1ο θέμα που είναι μία προσφορά σίγουρων μορίων προς τους υποψηφίους αυτοί να χάνουν μόρια γιατί δεν έμαθαν σωστά τον ορισμό ή την σχετική απόδειξη. Άρα μαθαίνουμε καλά την θεωρία αυτές τις ημέρες.
6. Μην επηρεάζεστε από καθηγητές (ευτυχώς είναι λίγοι) ή συμμαθητές που σας μεταφέρουν πληροφορίες ή εκτιμήσεις για το επίπεδο δυσκολίας ή την λογική των θεμάτων που θα πέσουν ή και τα ίδια τα θέματα (ναι το έχουμε ακούσει και αυτό). Δεν υπάρχουν SOS στις εξετάσεις. Η ανασφάλεια και το άγχος σας είναι που θέλει να πιστέψει ότι κάποιος γνωρίζει και θα σας αποκαλύψει το μυστικό. Κανείς δεν γνωρίζει τι θα πέσει. Το όνομα του μαθήματος είναι Μαθηματικά και όχι Προφητεία. Αν πάλι είστε τόσο τυχεροί και πέσατε σε καθηγητή με το κληρονομικό χάρισμα τότε ζητήστε του τα νούμερα του ΤΖΟΚΕΡ και μην “ταλαιπωρείστε” με σπουδές στο Πανεπιστήμιο. Επίσης να του κάνετε μήνυση γιατί σας ταλαιπωρούσε όλο τον χρόνο με όλη την ύλη αφού γνώριζε τι θα πέσει στις εξετάσεις.
7. Το βράδυ πριν την εξέταση του κάθε μαθήματος ολοκληρώνουμε σχετικά νωρίς το διάβασμά μας και στη συνέχεια χαλαρώνουμε με λίγη τηλεόραση ή μουσική αποφεύγοντας τον υπολογιστή. Είναι σημαντικό να χαλαρώσουμε και να κοιμηθούμε αρκετά ώστε να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη ημέρα. Μην πέσετε για ύπνο όμως υπερβολικά νωρίς καθώς δεν θα σας πιάνει ο ύπνος και θα γυρίζει το μυαλό σας συνεχώς στις εξετάσεις και στο τι θα γίνει εάν κλπ. Γι’ αυτό είναι βασικό να έχετε ρυθμίσει σωστά το βιολογικό σας ρολόι 1 εβδομάδα νωρίτερα. (βλέπε σχόλιο 1) Σε καμία περίπτωση δεν το ξενυχτάμε διαβάζοντας γιατί έχει αποδειχθεί ότι οι περισσότεροι που το προσπάθησαν είχαν κακές επιδόσεις. Δεν χρειάζονται υπερβολές ούτε θα σωθείτε με μερικές επιπλέον ώρες διάβασμα. Η ξεκούραση σώματος και μυαλού είναι απείρως πιο σημαντική.
8. Το πρωί της εξέτασης τρώμε ένα σωστό πρωινό καθώς το άδειο στομάχι θα μας δημιουργήσει προβλήματα έλλειψης αυτοσυγκέντρωσης και κακής λειτουργίας της μνήμης. Μαζί μας μπορούμε να πάρουμε ένα μπουκαλάκι νερό.
9. Καλό θα ήταν να μην πάρουμε βιβλίο μαζί μας στο σχολείο καθώς μόνο το άγχος μας αυξάνει. Είναι κοινός τόπος ότι οι περισσότεροι μαθητές νιώθουν ότι δεν θυμούνται τίποτα. Ειναι φυσιολογικό συναίσθημα και θα φύγει μόλις πάρουμε τα θέματα στα χέρια μας (εκτός βέβαια και αν δεν έχουμε προετοιμαστεί σωστά). Επίσης καλό είναι να μην μετέχουμε σε πηγαδάκια με άλλους μαθητές σε συζητήσεις σχετικές με τις εξετάσεις, πιθανά θέματα κλπ. Μετέχουμε σε ουδέτερες και χαλαρές συζητήσεις έξω από την λογική των εξετάσεων αποφεύγοντας τις εντάσεις και τους καβγάδες.
10. Πρέπει να είστε ψυχολογικά προετοιμασμένοι για το γεγονός ότι από την στιγμή που θα μπορείτε στις αίθουσες τα θέματα μπορεί να κάνουν και 1 ώρα να φτάσουν σε εσάς καθώς υπάρχουν διαδικασίες αντιπαραβολής, φωτοτύπησης κλπ. Είναι απόλυτα φυσιολογική αυτή η καθυστέρηση και δεν σημαίνει απολύτως τίποτα για την δυσκολία ή την λογική των θεμάτων.
11. Πρέπει να έχετε μαζί σας 2 μπλε στυλό ίδιας μάρκας και τύπου, μολύβι, ξύστρα, σβήστρα, διαβήτη και ένα σετ γεωμετρικά όργανα. Σχήματα συνήθως επιτρέπονται και με μολύβι.
12. Ξεκινάμε από το 1ο θέμα που έχει την θεωρία και όποιο ερώτημα γνωρίζουμε το γράφουμε εκείνη την στιγμή. Δεν υπάρχουν προκλήσεις στις Πανελλαδικές. Συλλογή μονάδων κάνουμε. Όσα γνωρίζουμε τα γράφουμε και προχωρούμε προς τα επόμενα θέματα. Είναι φυσικό ότι κάποια δεν θα μπορούμε να τα λύσουμε αμέσως. Τα αφήνουμε μετά από σύντομη προσπάθεια και προχωρούμε παρακάτω. Είναι λάθος τακτικής να δαπανήσουμε πάρα πολύ ώρα σε ένα μόνο ερώτημα ή θέμα και να αγνοήσουμε τα υπόλοιπα.
13. Τα Σωστό Λάθος τα γράφουμε πάντα σε μία στήλη το ένα κάτω από το άλλο και όχι οριζόντια ή στη σειρά ώστε να μην μπερδέψουμε τον βαθμολογητή του γραπτού μας. Επίσης γράφουμε σε κάθε Θέμα ποιο υποερώτημα λύνουμε.
14. Έχουμε επίγνωση του χρόνου χωρίς υπερβολές. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα είμαστε συνεχώς με το βλέμμα στο ρολόι αλλά ούτε ότι θα το ξεχάσουμε γυρισμένο ανάποδα. Επίσης είναι λάθος να μην έχουμε μαζί μας ρολόι καθώς δεν μπορούμε κάθε τόσο να ρωτάμε τι ώρα είναι.
15. Αφήνουμε το κινητό στο σπίτι καθώς ακόμα και κλειστό αποτελεί αιτία μηδενισμού του γραπτού μας. Πρόσφατη απόφαση ΣΤΕ.
16. Δεν μπορούμε να έχουμε μαζί μας επιπλέον σελίδες ούτε από το σπίτι ούτε θα μας δοθούν εκεί. Το τετράδιο των Πανελλαδικών έχει άφθονες. Το μόνο κακό είναι ότι αναγκαζόμαστε να γυρνάμε συνεχώς σελίδες για να αντιγράψουμε από το πρόχειρο στο καθαρό.
17. Το πρόχειρο δεν είναι δεύτερο καθαρό. Δηλαδή δεν λύνουμε αναλυτικά την άσκηση στο πρόχειρο για να την αντιγράψουμε στη συνέχεια στο καθαρό καθώς αυτό μας τρώει πολύτιμο χρόνο. Σκιαγραφούμε τη λύση της άσκησης στο πρόχειρο και την λύνουμε στο καθαρό ώστε να προλάβουμε στον διαθέσιμο χρόνο όλα τα θέματα. Δεν βιαζόμαστε να διαγράψουμε τίποτα από το πρόχειρο παρά μόνο την τελευταία στιγμή καθώς μπορεί να αλλάξουμε γνώμη και αυτό που σβήσαμε να θέλουμε να ληφθεί υπ’ όψιν ως σωστό.
18. Εξαντλούμε και τις 3 ώρες της εξέτασης. Είναι πάρα πολλά τα παραδείγματα μαθητών που μάζεψαν πολύτιμα μόρια λίγο πριν την λήξη του χρόνου. Επίσης δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις των μαθητών που έχαναν την πόλη ή την σχολή που ήθελαν για μερικές δεκάδες μόρια. Άρα αξίζει να παλέψετε μέχρι τελευταίο λεπτό.
19.  Αφού παραδώσουμε το γραπτό μένουμε εκεί μαζί με τους επιτηρητές και βλέπουμε μπροστά μας να υπογράφουν εκεί που ολοκληρώνεται το καθαρό μας καθώς μετά τις υπογραφές που θα μπουν το υπόλοιπο γραπτό δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι συμπληρώνουμε με ιδιαίτερη προσοχή τα στοιχεία μας στο τετράδιο ακολουθώντας με ακρίβεια τις οδηγίες των επιτηρητών.
20. Με την λήξη της εξέτασης καλό είναι να μην μετέχουμε σε πηγαδάκια του πως το έλυσε ο καθένας ή πως τα πήγαν. Το καλύτερο θα ήταν να μην δούμε τις λύσεις πουθενά και να απομακρύνουμε από το δωμάτιό μας ότι έχει να κάνει με το μάθημα αυτό. Πρέπει να συγκεντρωθούμε στην επόμενη μάχη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μαθητών που θρηνώντας το μάθημα που δεν τα πήγαν καλά έχασαν πολύτιμο χρόνο για το επόμενο μάθημα ή πήγαν σε αυτό με σακατεμένη ψυχολογία. Αλλά και στην περίπτωση που θεωρούμε ότι τα πήγαμε τέλεια τι ωφελεί να ακούσουμε ότι χάσαμε κάποιο Σωστό – Λάθος ή κάποιο ερώτημα. Το θέμα είναι ότι όσο και να ενημερωθούμε για το πως πήγαμε είναι πλέον παρελθόν και δεν μπορεί να αλλάξει κάτι. Θα μας ασκηθούν πιέσεις από γονείς για να δούμε λύσεις γι’ αυτό καλό είναι να τους έχουμε προειδοποιήσει σχετικά πριν αρχίσουν οι εξετάσεις. Αν πάλι θέλουμε οπωσδήποτε να ενημερωθούμε για το πως γράψαμε τότε απευθυνόμαστε στον καθηγητή που είχε αναλάβει την προετοιμασία μας και όχι σε συμμαθητές και φίλους.
Spread the love