Ολοι τους είναι λάτρεις των θετικών επιστημών αλλά περίοπτη θέση στην καρδιά τους κατέχει η Φυσική. «Σε βάζει σ’ έναν κόσμο μαγικό αφού όσο κι αν μελετήσει και ασχοληθεί κάποιος με οποιονδήποτε κλάδο της, πάντα θα έχει εκατομμύρια πράγματα να μάθει και άλλα τόσα να ανακαλύψει» δηλώνει ο Φαίδων Σεϊτανίδης.
Είναι τρόπος ζωής για τον Χρήστο Παρασκευά. «Η ενασχόλησή μου μαζί της με χαλαρώνει και ξεφεύγω από την καθημερινότητα» συμπληρώνει.
«Νιώθω πως μέσα απ’ αυτή εξερευνώ τον κόσμο» εξηγεί ο Χρήστος-Αναστάσιος Μποβολής. Οι «μικροί επιστήμονες» που φιλοξενεί το «Εθνος» διαπρέπουν εξερευνώντας τον μαγευτικό κόσμο της Φυσικής μέσα από μελέτες και πειράματα, σε πείσμα της έκθεσης διεθνούς αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων που εκδίδεται από τον ΟΟΣΑ, Pisa 2015, σύμφωνα με την οποία οι 15χρονοι μαθητές στην Ελλάδα κατέλαβαν την 32η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του Οργανισμού. Στο τριήμερο που διοργάνωσε η Ενωση Ελλήνων Φυσικών οι 15χρονοι μαθητές παρουσίασαν έρευνες και εφευρέσεις, ενώ μιλώντας στο «Εθνος» περιγράφουν γιατί τους μαγεύει η Φυσική!
Το πείραμα που παρουσίασε ο Φαίδων Σεϊτανίδης μαζί με τον Παναγιώτη Λαμπούση, τον Γιάννη Διάρο, τη Νεφέλη Πάσχου και τον Χρήστο Παρασκευά από το Λεόντειο Πατησίων, έχει τιμηθεί με βραβείο από την ΕΕΦ. «Αφορούσε τον ηλεκτρομαγνητισμό και αποτελούνταν από μικρότερα υποπειράματα με τα οποία παρουσιάζαμε διαφορετικές χρήσεις του» εξηγεί ο Φαίδων.
Υλη και αντιύλη
«Η δεύτερη εργασία που παρουσιάσαμε μαζί με τον Χρήστο είχε ως θέμα την ύλη και την αντιύλη, ένα από τα αναπάντητα ερωτήματα της Φυσικής που μας κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον. Κατά την παρουσίαση, φάνηκε πως εντυπωσίασε και το κοινό μας αφού όλοι μας παρακολουθούσαν με μεγάλη προσοχή καθ’ όλη τη διάρκειά της» αναφέρει με περισσή περηφάνια.
Αισθάνεται, λιγάκι, κι ο ίδιος, σαν μικρός επιστήμονας «αφού ασχολούμαστε και ψάχνουμε πληροφορίες πάνω σε διάφορα επιστημονικά θέματα. Εχουμε ιδέες αλλά στην ηλικία μας δεν μπορούμε να έχουμε επιστημονική γνώση». Το επόμενο πείραμα δεν έχει αποφασιστεί ακόμη, όπως δηλώνει. Ωστόσο, υπόσχεται ότι «θα επιχειρήσουμε κάτι διαφορετικό από τα προηγούμενα έτσι ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να ερευνήσουμε έναν άλλο τομέα της φυσικής».
Οι θετικές επιστήμες και ειδικά η Φυσική, ανέκαθεν, τον εντυπωσίαζαν. «Είχα από το νηπιαγωγείο ερεθίσματα, κυρίως από τα αδέλφια μου, τα οποία τότε φοιτούσαν στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου» αναφέρει ο Χρήστος-Αναστάσιος Μποβολής, μαθητής στο Γυμνάσιο Λουτρακίου. Η εισήγηση που παρουσίασε πραγματεύεται το θέμα των στοιχειωδών σωματιδίων και ειδικότερα αν τα μικρότερα σωματίδια που γνωρίζουμε είναι αλήθεια στοιχειώδη. Τον ενδιαφέρει πολύ να γίνει φυσικός. «Θα μου άρεσε επίσης να ακολουθήσω κάποιον επαγγελματικό τομέα σχετικό με τις εφαρμογές της Φυσικής, π.χ. να ασχοληθώ με το επάγγελμα του ηλεκτρολόγου μηχανικού». Ονειρό του, κάποια στιγμή, «να μπορέσω να επισκεφτώ το CERN, ένα από τα μεγαλύτερα ερευνητικά κέντρα στον κόσμο».
Η Φυσική τον μαγεύει γιατί με τη βοήθειά της μαθαίνει τον κόσμο γύρω του και έτσι τον εξηγεί όσο καλύτερα μπορεί. Ο Χρήστος Παρασκευάς νιώθει ένας μικρός επιστήμονας «αφού μέσα από το πείραμα που έκανα με τους υπόλοιπους συμμαθητές μου, ακολουθήσαμε τα μονοπάτια της Φυσικής, αναζητήσαμε, αναρωτηθήκαμε, μελετήσαμε, ήρθαμε σε σύγκρουση και στο τέλος η προσπάθειά μας επιβραβεύθηκε».
Με στόχο να γίνει κατανοητό ότι μπορούμε να θέσουμε σε εφαρμογή αρχές μεγάλων φυσικών με απλά υλικά που μπορούμε να βρούμε στην καθημερινότητά μας, η Μαρίνα Γαβριλάκη από την Κλειτορία και η Βασιλική Καββαδία έφεραν εις πέρας με επιτυχία τρία πειράματα. «Παρουσιάσαμε την αρχή του σιφωνίου με υγρό (νερό βαμμένο με μελάνι) και τη μηχανική προσέγγισή της με μια τροχαλία και μια γιρλάντα από στρογγυλές μπαλίτσες. Ακόμα παρουσιάσαμε την αρχή του Πασκάλ στα υγρά, καθώς και τη δίκαιη κούπα του Πυθαγόρα, η οποία είχε σκοπό να προσδίδει το μέτρο και να τιμωρεί όποιον το υπερβαίνει». Λατρεύει τη Φυσική γιατί είναι μάθημα λογικής. «Μου αρέσει όταν η καθηγήτριά μας κάνει ερωτήσεις, τις οποίες ούτε καν τις έχουμε αναρωτηθεί» εξηγεί η Νάσια Αποστολοπούλου.
Αυτοσχέδια μπαταρία
Βάφτισε το πείραμά της «αυτοσχέδια μπαταρία από πατάτες». Πώς λειτουργεί ο φακός που δημιούργησε χωρίς μπαταρία; «Παίρνουμε δύο πατάτες και πάνω σε αυτές κάνουμε δύο χαρακιές. Τοποθετούμε δύο μέταλλα, τον χαλκό και τον ψευδάργυρο, τα οποία είναι συνδεδεμένα με ένα καλώδιο, την μπαταρία κι έναν φακό. Ενώνουμε τις δύο άκρες των καλωδίων που δεν είναι συνδεδεμένες με καμία συσκευή και διαπιστώνουμε ότι ο φακός ανάβει. Αυτό συμβαίνει επειδή τα δύο αυτά μέταλλα αντιδρούν μεταξύ τους με ένα υγρό που έχει η πατάτα».
ΤΟ ΕΘΝΟΣ – Χρύσα Κλειτσιώτη